De Covid Video company

Ergens in februari verleden jaar was daar het woord “Covid” niet meer uit het nieuws en de maatschappij weg te slaan, dankzij de Corona-pandemie waar we in terecht gekomen waren. De naam is echter niet exclusief gelinkt aan de pandemie, een bedrijf uit Arizona draagt al zo’n vier decennia lang dezelfde naam.

Covid.inc is een bedrijf dat gespecialiseerd is in hoogwaardige audiovisuele contactdozen en kabels. Het bedrijf is gevestigd in Tempe, Arizona en verkoopt hun producten over de hele wereld. Al tientallen jaren zijn ze actief, maar pas sinds vorig jaar zijn ze, om voor de hand liggende redenen, bekend geworden bij een groter publiek.

Voor het eerst op een audiovisuele beurs in Amsterdam

De CEO van het bedrijf, Norm Carson, herinnert zich nog wanneer hij voor het eerst hoorde dat hun bedrijfsnaam wordt gedeeld met de ziekte die voor een historische pandemie heeft gezorgd. Hij was met zijn team aanwezig op een grote Audiovisuele beurs in Amsterdam toen de naam voorbijkwam. Hij kan zich nog goed herinneren dat hij die dag talloze keren moest poseren voor foto’s, voor het bord van zijn bedrijf dat ze bij hun stand hadden neergezet.

“We gingen die dag op pad met de gedachte dat we klanten zouden zien en training zouden volgen, een gewone dag op de beurs. Voordat je het doorhad werd onze naam genoemd”, zei Carson.

De oprichters van het bedrijf waren gecharmeerd van de naam Video Company, oftewel Vidco. Er waren echter al een aantal bedrijven die onder die naam opereerden. Dankzij het voorstel van een UPS-chauffeur werd het uiteindelijk Covid.

Grappig over de verwarring

Het bedrijf zelf opereert op de achtergrond, dus de meeste mensen weten niet eens dat het bestaat. Hun producten worden voornamelijk via distributeurs en dealers verkocht. Carson geeft toe dat het delen van de naam Covid tot een aantal grappige situaties heeft geleid. Ten eerste rijden willekeurige mensen het parkeerterrein van het bedrijf op en vragen of ze Covid-19 test kunnen krijgen. Ten tweede zijn er mensen die grappen maken en met voorstellen voor een nieuwe slogan komen met als toppers: “Covid, wij hadden het eerst” of “het enige besmettelijke is onze kwaliteit.”

Dan zijn er ook nog de mensen en klanten die bellen en zeggen: “dit geloof je toch niet”. Dan lach je gewoon een beetje en zegt “Ja”, gevolgd door een paar verhalen die door de mix-up zijn gebeurt.